Copyright 2024 - Obec Báhoň

Zápisnica

z rokovania o riešení dopravnej situácie v obciach Báhoň, Kaplna, Štefanová a Budmerice, odklonenia trasy prejazdov nákladných áut mimo obcí Báhoň, Kaplna, Štefanová a Budmerice, vybudovanie spomaľovacieho pruhu na ceste III. triedy v smere z obce Budmerice do obce Báhoň, ktorá sa konala dňa 20.11.2008 v zasadačke Obecného úradu Báhoň.

Pozvaní: podľa pozvánky
Prítomní: podľa prezenčnej listiny

Otvorenie:
Rokovanie otvoril starosta obce Báhoň Ing. Ivan Patoprstý, ktorý prítomných privítal a odovzdal slovo Prof. Štefanovi Matejčíkovi.

Prof. Matejčík všetkým prítomným predostrel problém obce Báhoň a jej obyvateľov so zvýšeným počtom nákladných vozidiel na ceste III. triedy v smere z obce Štefanová cez Budmerice do Báhoňa a Kaplny, ktoré majú tranzit cez obec, ako aj neúnosný nárast so zvýšenou hlučnosťou, prašnosťou a v neposlednom rade aj so zvýšeným nebezpečenstvom pre chodcov a cyklistov popri spomínanej ceste. Informoval o existujúcich škodách aj na majetku obyvateľov obce (popraskané múry domov), o zničenej a prepadnutej vozovke na viacerých úsekoch, popraskaných a poprevaľovaných krajniciach danej cesty. Táto cesta nie je dimenzovaná na takú záťaž. Prof. Matejčík vzniesol taktiež požiadavku zvýšeného počtu cestných kontrol zo strany dopravnej polície, ako aj požiadavku koordinácie dopravy.

Postupne vyslovili podobný názor aj starostka obce Štefanová p. Zemčíková , zástupca starostu obce Kaplna p. Wiesner aj zástupca Obecného úradu Budmerice a DSS v Báhoni p. Bušo.

P. Wiesner vyslovil návrh vybudovania obchvatu pre nákladné vozidlá. Doplnil, že spomínaná cesta vedie v obci Kaplna v tesnej blízkosti Materskej škôlky. Tu sa veľmi často stáva, že autá idú aj v protismere a neprimeranou rýchlosťou, keďže je tento úsek cesty v zákrute. Vzniesol požiadavku obmedziť nákladnú dopravu hlavne v ranných hodinách, kedy je zvýšený pohyb detí a chodcov v obci.

P. Bušo informoval, že v obci Budmerice bola v tejto veci spísaná petícia, taktiež doplnil, že na spomínanej trase v obci Báhoň sa nachádza aj ústav DSS, kde je zvýšený pohyb nevidiacich osôb. Žiadal o presmerovanie nákladnej dopravy po iných trasách.

Slova sa ujal Doc. Ing. Frešo CSC. z BSK. Predostrel prítomným situáciu v BSK s ohľadom na dopravnú situáciu i finančné možnosti kraja. Ten disponuje finančnými prostriedkami v objeme 120 – 130 mil. Sk na rok na celý kraj, čo ani zďaleka nie je dostačujúce.
Nie je v ich silách vykonať úpravy všetkých ciest kraja v takej miere, v akej by to obce a mestá žiadali a potrebovali.
Zvýšená doprava je spôsobená nárastom výstavby a priemyslu. Cesty II. A III. triedy nie sú cyklicky udržiavané, lebo nie sú na to fin. prostriedky. Z toho dôvodu nie je možné riešiť vzniknutú situáciu nárastu nákladnej dopravy výstavbou nových ciest alebo obchvatov. Informoval, že každému investorovi zo Zákona č. 135/1961 podľa § 9 vyplýva povinnosť dať užívanú cestu do pôvodného stavu, čo máloktorý investor aj dodrží. Doc. Frešo preto žiadal predložiť zo strany obcí návrh spôsobu riešenia tejto situácie, pretože BSK nedisponuje finančnými prostriedkami, ktoré by vyriešili tento problém.

Ing. Kubaliak z Okresného dopravného inšpektorátu informoval, že v silách ODI nie je možné koordinovať dopravu v obciach v takej miere, ako by obce žiadali. Polícia rieši hlavne kritické problémy na cestách. Z ich strany je možná kontrola dodržiavania pravidiel cestnej premávky a rýchlosti vodičov nákladných áut.
Navrhol v obciach osadiť dopravné značenie max. záťaže ciest, čo by možno viedlo k zníženiu nákladnej dopravy v obci, ale tento problém by sa preniesol do iných obcí. Cesty v kraji sú všade preplnené.
Navrhované presmerovanie dopravy cez Modru nie je možné, nakoľko mesto Modra rieši v tomto smere oveľa vážnejšie problémy s dopravou.

Prof. Matejka navrhol zníženie rýchlosti pre nákladné vozidlá v obciach a taktiež používanie menších vozidiel zo strany dopravcov.

Zástupca Doprastavu. na vznesené námietky odpovedal, že ich autá sú všetky homologizované a schválené. Nie je možné, aby autá jazdili nad normou tonáže. Cesty sú stavané cca pred 50 – 60-timi rokmi. Neboli projektované ani stavané na dnešnú záťaž.
Pokiaľ by v obci bolo osadené značenie maximálnej rýchlosti v obci (40 km/h) a max. záťaž na ceste (nákladné vozidlá do 40 t), dopravcovia ako aj vodiči by toto museli rešpektovať. V obci doteraz nie sú osadené žiadne dopravné značky, ktoré by toto obmedzovali. Prisľúbil pomoc pri opravách ciest (v rámci svojich možností).

Starosta obce Báhoň p. Patoprstý žiadal odklonenie nákladnej dopravy po iných trasách.

Zástupca BSK na vznesenú požiadavku namietal, že všetky cesty v kraji by potrebovali opravy, sú v dezolátnom stave a odklonenie nákladnej dopravy na inú trasu nie je možné. Preto obci Báhoň odporúčal dať si vypracovať štúdiu, resp. analýzu súčasného stavu dopravy v obci Báhoň. Na základe zistených skutočností by sa postupovalo ďalej.
Taktiež odporúčal dať si vypracovať statický posudok na zaťaženie ciest v rámci obce.
 
Ing. Kubaliak z ODI odporúčal obrátiť sa s požiadavkou o vykonanie kontrol tonáže nákladných vozidiel na Krajský dopravný inšpektorát, odd. špeciálnych kontrol, Bratislava. Taktiež odporúčal po dohode s ODI monitoring dodržiavania rýchlosti v obci a kontroly dodržiavania pravidiel cestnej premávky. Navrhol nákup statického radaru do obce a jeho osadenie.

Zástupcovia Cestprojektu súhlasili s vypracovaním požadovanej štúdie dopravy v obci, ako aj statického posudku. Ing. Kubaliak z ODI doplnil, že je dôležité definovať úsek cesty, na ktorej by sa štúdia vykonala.

Na záver starosta obce Báhoň p. Patoprstý informoval prítomných o pripravovanej výstavbe rodinných domov v časti Tichá vinica v obci Báhoň, kde bude potrebné riešiť napojenie novej ulice na existujúcu cestu III. triedy z Budmeríc do Báhoňa. Zároveň predniesol požiadavku na vybudovanie cestného spomaľovača pred touto križovatkou.
Doc. Frešo vyslovil názor, že s ohľadom do budúcnosti by bolo potrebné riešiť daný úsek cesty komplexne, keďže je v budúcnosti možné rozšírenie výstavby aj na druhej strane cesty.
Taktiež navrhol, že tento problém by mal riešiť investor pripravovanej výstavby rodinných domov.
Súhlasil, že je možné požiadať BSK o povolenie výstavby cestného spomaľovača na ceste III. triedy v smere z Budmeríc do Báhoňa pred hraničnou tabuľou obce Báhoň.

V Báhoni 24.11.2008
Zapísala: A. Hrnčiarová